På min praktikplats i Tokyo blev jag introducerad till Japans klimatpolitik. Förutom att Japan är (eller har varit och fortfarande ligger stadigt i toppen) världsledande inom miljöteknik, som solceller, bränsleceller och el-/hybridbilar, så finns det mycket intressanta politiska kampanjer för att minska på energiåtgången.
Ett sånt exempel är Cool Biz-kampanjen, som går ut på att AC:n på sommaren ställs på 28 grader, istället för ännu kallare. Japan har otroligt heta och fuktiga somrar så istället för att sätta AC:n ännu kallare är det tillåtet för den japanske salarymannen att kasta av sig kavajen och lämna slipsen hemma. Kampanjen rekommenderar också att man bär byxor av material som andas och absorberar fukten.
Cool Biz initierades av Japans miljödepartement (MOE) sommaren 2005, och riktade sig mot alla offentliganställda. Självfallet är även flera privata aktörer med och deltar. I september 2005 gjordes en undersökning som visade att tack vare Cool Biz så hade koldioxidutsläppen minskat med 460 000 ton! Det motsvarar vad 1 miljon hushåll släpper ut under 1 månad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar