söndag 9 mars 2008

Världens coolaste robot: Asimo!


I lördags besökte jag och Jesper roboten AsimoMiraikan (National Museum of Emerging Science & Innovation) i Odaiba. Jag hade lovat min kära sambo att han skulle få bestäma dagens aktiviteter och jag måste väl erkänna att jag blev lagom glad när han berättade att vi skulle till ett teknik-museum. Men jag blev glatt överraskad måste jag säga, och jag kan varmt rekommendera stället till andra lättimponerade. Det var kära Asimo som gjorde min dag, visst ser han inte så mjuk och kelgo ut, men rätt gullig var han ändå. Roboten Asimo (från Honda) är 23 år och blir bara snyggare och snyggare med åren. Han har även en egen hemsida, och snart ska han på resa till Schweiz.... Kolla in Asimo på filmen nedanför!


Förutom den mänskliga roboten Asimo fanns även en modell av ett rymdskepp med showroom för toa och sovrum (ca en halv kvm små) och vår svenska austronat Christer Fuglesang fanns med på en bild. Det fanns också en sektion för biomedicin där man kunde kolla i microskop på en råttas hjärna (jag vet - äckligt) och manliga och kvinnliga kromosomer (jag såg ingen skillnad, vilket kanske tyder på att vi är rätt så lika varandra ändå...).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar