tisdag 11 mars 2008

Böcker om Japan


Min handledare Anders överöser mig varje vecka med god litteratur om Japan. Jag blir väldigt tacksam varje gång, eftersom mitt intresse för Japan bara växer och växer. Men det gör den lilla klumpen av borde-hinna-med-känsla också. Alla böcker jag fått låna av Anders har jag inte hunnit läsa, det måste jag erkänna. Ska sanningen fram har jag inte läst allt ur någon utan bitvis delar ur varje.

Jag kastar ett öga mot min lilla bokhylla där en blandning av mina och lånade böcker ligger på hög. Först hittar jag två guideböcker om Japan och lika många om Tokyo. En faktabok Japan - Allt du vill veta. Sen en bok om Japans historia. En bok om kulturkrockar och en om coola restauranger i Tokyo. Göran Edmans (f.d chef för Invest in Sweden Agency som vi delar kontorsvåning med) bok Ärligt talat herr utlänning och Kjell Fornanders Japan. De sistnämnda två är klockrena beskrivningar om hur det japanska samhället ser ut från en blond och blåögd svensks perspektiv.

Sen har vi The blue-eyed salaryman som handlar om en irländare som börjar jobba på Mitsubishi, mitt i prick även den. Höll på att missa språkböckerna… Japanese for busy people, vars första ord man lär sig är bengoshi (advokat) – mycket användbart. Remembering the kanji 1 och Japan – Point and speek.

Trots denna informativa bok-overload kan jag inte undgå att längta efter mer. Jag funderar varje dag på om jag inte ska ta en sväng till Kinokunya Bookstore efter jobbet. Och jag kan fastna bland böckerna och gå därifrån med fem till. Frågan är bara när jag ska ha tid att läsa dem. Har någon fler boktips om Japan eller japanska fenomen så tas de tacksamt emot!

1 kommentar:

  1. Det ser en stor hög med böcker ut. ja, faktiskt på bilden. Du var så allvarig.
    Hoppas att Denna hög inte blir de sovande böckerna...Det är rätt allvarig förstås, men om orden tolks till vanliga styr av kanjitecken så kommer det fram någon narr. Idag ställer jag bara en fråga som ett tips.

    Jag har en bra bok med mig som skildrar Japanologi och sin historie, titeln är [JAPAN : makt och tanke] aförfattaren Lars Vargö, utgivs helt svenskt.
    /Mvh Yaichi

    SvaraRadera