torsdag 27 mars 2008

Nihon-go under körsbärsträden


Nedan: Eriko som lär mig japanska.


Idag är det torsdag och på lunchen sken solen igen. Varje torsdag vid lunchtid har jag japanska-lektion med Eriko. Idag så passade vi på att sola oss lite på trappen utanför ambassaden samtidigt som vi åt lunch och tryckte in lite ny japanska i min hjärna. Det går sakta, sakta framåt med min japanska. Jag är väl inget språkgeni direkt, tyvärr vill jag säga. Ibland önskar jag att man var en sån där programerbar människa som i Matrix. Poof och man kan alla 3000 kanji-tecken som behövs för att kunna läsa en dagstidning.

Man hamnar onekligen lite utanför samhället här genom att inte kunna språket. Många japaner pratar bra engelska, men många japaner pratar inte alls engelska. Och eftersom det är jag som är gäst i deras land kan jag inte klandra dem. Det finns ca 127 miljoner japaner i det här landet och de behöver inte kunna engelska för att kunna leva ett gott liv. Och när de reser utomlands till ett engelskspråkigt land har de som bekant med sig en guide som tar dem runt till ställen.

Det finns givetvis andra orsaker än bekvämlighet som påverkar inlärandet av engelska i Japan. Den mest fundamentala anledningen är skolundervisningen. Alldeles nyligen har man infört obligatorisk undervisning i engelska från årskurs fem, 35 h per läsår, i Japan (osäker på om antalet timmar utökas i årskurs 7-9). I den svenska läroplanen ska eleverna mellan 1:an och 9:an läsa 480 h engelska. Det är en enorm skillnad.

En av mina japanska bekanta berättade för mig att engelskaundervisningen inte innehåller kommunikation, det vill säga inga muntiga dialoger alls. Hur ska japanerna då lära sig engelska i skolan kan man ju undra? Samtidigt förstår jag att de har fullt upp med sitt eget språk, att traggla haragana, katakana och kanji som 7-åring är inget jag avundar dom.



Ovan: Hiragana




Ovan: Kanji


4 kommentarer:

  1. jag bara måste fråga.. har körsbärsträden börjat blomma?

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Nu har jag uppdaterat mig på din blog, det var ett tag sedan jag var inne på den..Det låter som om ni har det kanon, jag kan tänka mig att det är svårt att riktigt komma in i samhället utan att kunna språket, det tycker jag man kan märka även i de europeiska länderna. Jag vill också bara kunna köra in ett chip i hjärnan med typ japanska eller något annat språk. Helt grymt hade det varit! Jag tror dock att du kommer att komma hem med finfina japanskakunskaper! Hoppas allt är bra med dig i alla fall!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Hej Victoria!
    Ja det har dom! http://www.japan-guide.com/e/e2011.html

    Den allra bästa tiden för sakura-spotting i Tokyo är nu denna helgen och början av nästa vecka. Redan nästa helg börjar de försvinna. Vissa har redan blommat färdigt. Det finns ju tidiga och sena sorter också...så förhoppningsvis håller det i länge! De tär ju så vackert.
    Hälsn. Marie-Louise

    SvaraRadera
  4. Åh tack Lotta!
    Hoppas allt är bra där hemma med, saknar er. Men jag lovar att tiden rinner verkligen iväg sa jag försöker hinna med allt och det är inte lätt.
    Kramar M-L

    SvaraRadera