måndag 3 mars 2008

Ume - inte sakura


Jag måste erkänna ett misstag. Det är inte lätt att erkänna saker som man sagt sig vara säker på tidigare, men jag ska göra ett försök och jag ska förklara varför misstaget skedde...

Sakura, 桜, (körbärsträdsblomning) har inte ägt rum i Tokyo ännu, som jag tidigare rapporterat. Trots att jag varit så säker på att jag sett dessa vackra rosa blommor så visar det sig att det istället varit ume (plommonträdsblommor) som jag sett. De ser ungefär likadana ut, rosa och fina, men är alltså inte att förknippas med sakura.

Sakura zensen, 桜前線 (blomningsprognosen) från Japan Weather Association.


Eftersom det varit en varm vinter i Japan förväntas körsbärsträden blomma tidigt även i år (dock inte redan i februari som jag skrivit...). Enligt Japan Weather Association ska blommandet först ske runt den 29 mars i downtown Tokyo. Men andra prognoser säger tidigare och den årliga prognosen från Japan Meteorological Agency släpps om några dagar. Jag hoppas innerligt att mina kära gäster Hanna och Erik som kommer och hälsar på över påsk får äran att delta i ett litet o-hanami, お花見 med mig, om än bara med några små knoppar på träden och med lite varm sake!

O-hanami, お花見 , enligt tradition med picnic och alkoholintag under träden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar