tisdag 11 mars 2008

Tokyos tunnelbana - inget för nattsuddare!



Tokyo Metro, tunnelbanekarta

Jag har länge tänkt på att skriva det här inlägget eftersom det förbryllar mig något att Tokyo som är världens största stad även har världens smidigaste, punktligaste, lugnaste och längsta tunnelbana, men den slutar gå klockan tolv på natten. Missar man den sista tunnelbanan (eller pendeln för den delen) så är det bara att gilla läget. För inte så länge sedan läste jag en artikel om att Stockholms tunnelbana ska börja köra dygnet-runt-trafik på fredags- och lördagsnätter med start i augusti 2008.

Tokyo-tips på vad man kan man ta sig till om man missar sista tåget:

1. Fortsätta festa tills morgontågen börjar rulla kl 5.
2. Hoppa in i en taxi och hoppas på att man inte har ett stort hål i plånboken när man når sin slutdestination, många pendlar flera timmar in till stan, så en taxiresa kan landa på rätt mycket pengar.
3. Ta in på ett kapsell-hotell där man kryper in genom en liten lucka och sover i en låda.
4. Pruta in dig i ett karaokebås och försök sova bort ruset medan de i rummen bredvid skrålar för fulla muggar

Varför slutar då t-banan gå så himla tidigt? Jag har ställt denna frågan många gånger, till både japaner och svenskar, till unga och gamla, och jag har fått många olika svar och teorier.

Den äldre japanska damens svar: Det är så farligt på natten, så då ska man inte vara nere i tunnelbanan
Teorin jag läste någonstans: Det är för att maffian har ägt taxiverksamheten och därför sett till att det inte går någon tunnelbana på natten, för att på så sätt kunna låta pengarna rulla in.
Den kloke unge japanen: Det måste utföras underhåll och reperationer, och på natten är enda tiden de kan göra det.
Den svenskes självklara förklaring: Det är för att alla salary men ska komma hem i tid på kvällarna och inte vara ute och supa för länge.

Sista tåget hem från Shibuya en fredagskväll

Alla förklaringar ovan går såklart att ifrågasätta och vrida och vända på. Maffiaförklaringen låter ju väldigt exotisk, men frågan är om inte Yakuzan omsätter mer pengar på sina vuxenklubbar. Underhåll och reperationer i all ära, men fredags- och lördagsnätter borde väl tågen kunna rulla i alla fall? Den roligaste och kanske därför mest trovärdiga förklaringen är att männen ska hem i tid till sina fruar! Eftersom den manlige japanen inte kan ta ansvar för att själv komma hem i tid får någon annan göra det åt honom, denna gången JR (pendeltågen) och Metro.


2 kommentarer:

  1. Har japanerna inte vidareutvecklat den där foto-posen något? Kanske kan du snappa upp några trendiga varianter av den? håll utkik...

    SvaraRadera
  2. Är det inte helt enkelt en fråga om att tunnelbanan må vara väldigt effektiv men kräver en jäkla massa energi? Det kostar trots allt både pengar och miljö att ha den i drift (även om såklart miljöaspekten på kollektivtrafik är tusen gånger bättre än bil/taxi etc.). Det är åtminstone den förklaring jag har fått.

    SvaraRadera