söndag 9 mars 2008

Promenad i en park

Så, idag var det min tur att bestämma äventyret för dagen. Jag gjorde upp stora planer imorse, en lång lista med saker jag ville göra och platser jag ville se. Behöver jag säga att vi bara hann ungefär halvvägs genom den... sen värkte fötterna av allt promenerande och vi satte oss på Yamanote Line hem igen.

Vi besökte i allafalla Shinjuku Gyoen - Parken i Shinjuku är en stilla oas endast ett stenkast bort från alla shoppingmalls, pachinkas (spelhallar), blinkande skyltar och högljudd musik. Trots att det bara är början av mars var det säkert mellan 15-20 grader idag i Tokyo. Så, nu kan ni ta mig för orden när jag säger att Sakura blommar! Glöm allt vad jag tidigare sagt om ume, (visst ume blommar också) men det är inte bara ume som gör det. I fredags kom en japansk kollega fram till mig och bad om ursäkt för att hon inte trodde på mig när jag för någon vecka berättade att jag sett Sakura i Ueno Koen, men nu hade även hon sett det på nyheterna. Men jag måste tillägga att det endast är enstaka träd som har bråttom med blomningen. De andra sparar sig tills Hanna och Erik kommer på lördag!

Sakura kan man kalla för en nationell besatthet. Japanerna är som tokiga i blommor, och framförallt sådana som endast blommar under en begränsad tid, som körsbärsträdens. Behöver jag nämna att alla går med kameran runt halsen och fotar dessa vackra, rosa ting? Lite komiskt blir det allt när man ser tio japaner med kameran, på varsitt stativ, riktad rakt upp i trädet.

2 kommentarer:

  1. Ååh, gud vad vackert! Blommande körsbärsträd i Japan, känns verkligen poetiskt! Antar att du tagit ett antal killer-snap-shots på dessa.

    SvaraRadera
  2. Hej! Körbärsträden, eller plommon eller vad det nu är, blommar för fullt här i Portland också. Folk sitter ute i solen så fort solen skiner. Det är typ som i Sverige att lyser solen kommer alla ut. Enda nackdelen är att de inte har filtar som de flesta barer o fik har hemma. Men snart behövs de väl inte ändå :)

    SvaraRadera