måndag 17 mars 2008

Smarta toaletter

Som alla vet är Japan högteknologins land. De är oerhört kreativa och uppfinningsrika. När man stigit av flygplanet är ofta det första man möter den japanska toaletten (alla håller ju sig för att slippa gå på de minimala, ofta illaluktande flygplanstoaletterna). Första gången man ser en japansk toalett undrar man om det inte är en större variant av dator man är på väg att sätta sig på. Bredvid toasitsen sitter ett antal knappar med japanska tecken och beskrivande bilder.
En förklarande bild:



Inte nog med att toastolen har olika knappar för att göra det bekvämt. För den som har en kall bakdel är även toasitsen uppvärmd, så den där kalla chocken man kan få i Sverige, finns helt enkelt inte i Japan. Jag besökte en offentlig toalett och fann detta:




På tjejtoan fanns i varje bås en egen barnstol, för att man lätt och smidigt ska kunna sätta ifrån sig den lilla och få uträtta sina behov utan en unge i knät. Har efteråt sett denna variant på flera ställen. Mycket smart, och inte så tekniskt komplicerat faktiskt. Barnstol + toalett, ingen ny innovation direkt.

När jag var på Lost in translation-hotellet Park Hyatt passade jag så klart på att använda restaurangens toalett. Där hade de även automatiskt uppfällbara toasitser, så man slipper skita ner sina fingrar. Jag gjorde en liten dokumentär:


Men trots alla dessa bekvämligheter på toaletten kan jag inte låta bli att undra varför? Och vem kom på att man skulle ha en uppvärmd toasits, och en toalett som gärna spolar av sig själv. Tillåt mig klaga på det smarta. Det är hög tid för japanerna att dra ner på sin energikonsumtion om de ska nå sitt miljöåtagande från Kyoto. Mycket behöver göras men kanske är det en idé att börja med vanliga toastolar? Skitsmart.

7 kommentarer:

  1. Jag älskar dina uttömmande beskrivningar om vardagslivet. Helt klart bra toaletter! Din dokumentär skildrade realismen i ett toalettbesök på ett lyxhotell på ett mycket gripande sätt.

    Själv använder jag en handikappstoalett här. Det som är bra med det är ju att badrummet är jättestort eftersom man måste få plats med en rullstol.

    Nu håller jag på och packar - imorgon Göteborg!

    GLAD PÅSK!
    Kram,
    Fredrika

    SvaraRadera
  2. Då japanska hus i regel inte har centralvärme så är toaletten väldigt kall vintertid och då är det skönt med varm sits kan jag säga :) Jag har bott i Japan ett år nu och ska snart åka tillbaka till Sverige men tanken på gå tillbaka till svenska sättet att torka sig i baken äcklar mig lite faktiskt... Näe, vad det gäller renlighet så har vi en del att lära oss från Japan..

    SvaraRadera
  3. Så töntigt: "...dra ner på sin energikonsumtion..."!
    Här händer ju i alla fall saker jämfört med Sverige där utvecklign och nyskapande är lika med noll.

    SvaraRadera
  4. Jag tog mig friheten att visa toaletten som du har på din sida på min blogg: http://berith.bloggagratis.se
    Jag har dessutom länkat till din sida och jag hoppas att jag får lägga in din länk på min sida också. Accepterar du inte detta, så hör av dig så tar jag genast bort bilden på toaletten på min blogg... Min mail: vitva.berith@gmail.com
    Jag har även en blogg på: www.berith.devote.se
    och en hemsida på:
    www.vitva.se

    SvaraRadera
  5. Fick se detta inslag hos en vän på facebook. Michelin.
    Är helt exhalterad över detta. Jag har efterlyst nåt sånt. Vad gör man när det inte finns toapapper där man sitter? Blicken irrar och huvudet går från vänster till höger och inget ser ut som toapapper.Hopplöst! Jaa vad gör man? Hoppas det blir standard här också. Jag skiter i elförbrukningen då. Jag kan släcka en lampa i stället.
    Ha det
    Anita

    SvaraRadera
  6. Finurligt gjort! Men det där med toalettlocket som fälls upp av sig själv, så man slipper ta i locket... Vad spelar det för roll om alla ändå trycker på knappen? Den lär ju vara full med bakterier? Det tänkte dom inte på! :)

    SvaraRadera
  7. Skickar en liten hälsning och önskar dig en trevlig helg..
    Hälsningar Michelin
    http://michelin53.blogspot.com

    SvaraRadera