torsdag 17 december 2009

Så är sushi på riktigt

Många där hemma äter sushi helt ovetandes om hur sushi egentligen ska smaka, se ut eller ätas.
Det spelar kanske ingen roll egentligen, så länge man tycker om det. Men jag vill berätta lite om det i alla fall.

På mitt förra jobb ratade jag gång på gång mina kollegor som envisades med att äta på Super-sushi i Göteborg. Därför är detta inlägg tillägnat dem. De vill väldigt gärna veta vad jag menar med "riktig" sushi, som jag alltid tjatar om.
So here we go...

Som ni ser på bilden där sushin hålls i med ätpinnar, ska det vara små och fina bitar.
Allt annat (läs super-sushi) är kasst. Helst ska man äta hela biten i en tugga, eftersom jag inte klarar det biter jag av typ halva. Då finns risken att jag måste skämmas om jag geggar ner mig eller tappar ris i sojan. Icke bra, men jag brukar klara mig fint.

Man får gärna äta med fingrarna om man vill det. Att använda ätpinnar är dock vanligare. Doppa fisken i sojan. Inte riset.

Sen ser ni också att det ska det vara mer fisk än ris, inte tvärtom.
Och just det, sen har vi en special-maki med anago (ål) och tamago (ägg) på en av bilderna. Mycket gott, men kanske en lite sällsynt och rätt stor variant av maki. Liten specialare som sushistället jag var på igår hade. Det ser nog lite läskigt ut för den ovane, men var väldigt gott.

Sen är det också en bild inne på själva sushi-haket. Helst av allt sitter man vid disken och beställer precis det man vill ha. Kanske två eller fyra sushi-bitar åt gången. Så gör kocken de åt en på direkten. Simsalabim, så står två nygjorda bitar framför en.
Igår blev det även kall sake till sushin, lyxigt.

Gå nu inte och köp från supersushi efter detta mina vänner. Börja spara till en flygbiljett till Tokyo istället!





6 kommentarer:

  1. Hej Marie-Louise, tack för dina underbara reflextioner och inlägg om vardag i Tokyo. Ja, det får bli Jama sushi framöver....(kan inte med att berätta att det blev super sushi i tisdags). Du verkar ha ett bra liv i Tokyo. Förstår att du återvänder! Hur firar man jul i Tokyo som svensk? Nästa inlägg kanske...här kommer en stor kram och tack för att du delar med dig av dig. God Jul och Gott Nytt år från ett vintervitt Göteborg (-8 grader i morse och iskall vind)! Sköt om dig//Katarina

    SvaraRadera
  2. Åt strömming sushi (nishin) häromdagen, den var god och påminner om sardin. Min favorit är dock fräsch, rå makrill (nama saba) som till skillnad från marinerad makrill (shime saba) inte är syrlig.

    SvaraRadera
  3. Katarina:
    Ja, det där med jul i Tokyo blir nog ett eget inlägg. Jag kan avslöja redan nu att middagen planeras att inmundigas på hög höjd....! Härligt med kyla och snö i Sverige. Här skiner solen, och det är en helt vanlig höstdag i december.. :)

    Fredrik... Vad gott det låter. Så länge det inte är ostron så är jag nöjd..haha.

    SvaraRadera
  4. Lätt att det blir supersushi bara för att det är så mättande och billigt, men om man ska äta riktigt god sushi här i Göteborg har jag faktiskt inga bra tips på vart man ska gå. Vet att det fanns/finns ett genuint japanskt litet sushiställe där jag bodde ute vid Ramberget, men åt aldrig sushin där.

    Och problem två, var ska man äta riktig ramen? :o Blir lite dyrt att pendla till Tokyo varje gång jag får cravings.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte lyckats hitta något sushiställe i Göteborg där sushin smakar som den gör i Japan. Dock finns ett helt underbart ställe i Varberg (kortare resväg och klart billigare än biljetter till Japan) som ni måste prova! www.sushiminami.se Sushikocken gör alla bitar på beställning (inga färdiga lådor som står och väntar) och det smakar himmelskt! Dessutom trevlig personal som gärna småpratar lite över disk, så som det ska vara..

    SvaraRadera
  6. Åh, tack Cecilia!
    Jag svänger förbi Varbert titt som tätt och borde absolut testa Sushi Minami.

    Liinux, jag tycker att Sushiyama som ligger vid Kungsportsplatsen är bra. Lite pricy, men perfekt stora (små) bitar!
    Sen finns det ett som heter Kobe och ligger på Stora Badhusgatan (tror jag den heter).
    Och RAMEN, ja var äter man det?! I Stockholm finns det ett ställe som heter Ki-Mama, på Birger Jarlsgatan. Lite närmare än till Tokyo i alla fall!

    SvaraRadera