fredag 18 december 2009

Earthcake. Quake. Earthquake.

05.56. Shiiit.

Så kändes det när jag tidigt imorse vaknade av att en jordbävning satte hela Tokyo i gungning. Lite läskigt. Jag klarar mig hellre utan jordbävningar.


Tydligen har det varit flera stycken på rad med några timmars mellanrum, som det alltid brukar vara. Den jag vaknade av var en trea på den japanska skalan. Försökte kolla vad det var på Richterskalan, och det verkar vara ungefär en trea där med. En rätt liten jordbävning med andra ord. Men ändå tillräckligt scary för att jag skulle vakna av den och på en sekund fatta att det var jordbävning. Och man vet ju aldrig om den börjar ta fart och växer till den där... Den där som man helst inte vill prata om. The Next Big One.

Det är såklart inte första gången det varit en jordbävning när jag varit i Tokyo. De är tyvärr väldigt vanliga. Men jag har haft turen att sova igenom de som varit tidigare och vaknat totalt ovetandes om att en seismiskt aktivitet ägt rum... Lucky me.

Inga mer jordbävningar till jul bara. Chotto scary.

2 kommentarer:

  1. Hej! Hoppas du hittar din kamera..

    Jordbävningen ifråga var en 4a på japanska skalan... kanske en 2a - 3a i Tokyo. Japanska skalan är baserad på hur mycket det skakar lokalt (se kartan...). Richter mäter totala utlästa energin. Det man behöver veta är egentligen således både hur stor bävningen var och just var den inträffade.

    Intressant att denna var som starkast i Ibaraki & Gunma, annars brukar många jordbävningar hända utanför Izu peninsula

    P.S. kolla in Richard ringer Tokyo om earthcakes på Youtube!

    SvaraRadera
  2. Tack för all info!

    Det där klippet med Richard och earthcake har jag bloggat om någon gång. Därav titeln på detta inlägg (såklart!).

    Vi ses!

    SvaraRadera