söndag 27 december 2009

Inom ramen för

En vän till mig sa en gång att när han läste en text där det stod "...inom ramen för..." så vattnades det i munnen på honom, eftersom han instinktivt kom att tänka på ramen (alltså maträtten). Och jag kan bara hålla med. Ramen är så himla gott att jag vill äta det flera gånger i veckan.

Ramen är kort och gott en form av nudlar som serveras i buljong med diverse ingredienser. Det finns mängder av olika varianter och jag känner till alltför få för att berätta om dem här.
För den riktiga ramen-fantasten finns en sida som heter Ramen Tokyo som betygsätter massa ramen-ställen i stan. Sen finns det även en ramen-databas som betygsatt hela 19 731 ramenställen, varav 5730 är i Tokyo. Hur ska jag hinna med alla dem?

Det finns ett ställe som jag särskilt gärna äter ramen på, nämligen Ippudo i Roppongi. Tror jag råkat ramla in där minst fyra gånger sen jag landade i Tokyo denna gång. Där är det så mysigt (och de har fina röda skålar också).


4 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina bilder Marie-Louise!

    Hälsar från Helsingfors flygplats... på väg hem till Tokyo!

    Anders & Mihoko

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Hoppas Sverige var härligt kallt och snöigt.
    Välkomna tillbaks till Japan.
    Ha en trevlig resa!

    SvaraRadera
  3. ja jag vet!
    supergott.

    Men det är väl skönt att vara hemma och laga sin egen mat igen också (med billiga ingredienser)?!

    SvaraRadera