lördag 26 december 2009

God Jul från Tokyo

God jul!!!
(två dagar senare trots att vi ligger åtta timmar före här...)

I Japan firar man som sagt inte jul. Okej, lite grann kanske, men inte alls som vi gör där hemma med julmat, tomte och klappar. Överallt i Tokyo finns julegranar och julpynt. Tomtar och ljus i träden. Det är helt klart ett kommersiellt koncept här, men hysterin kring julklappar är totalt väck. För japaner är julafton mest en dag för par, som brukar spendera julkvällen på en restaurang i kärlekens tecken.

Svensk jul med familj och släkt i all ära (och självklart saknade jag er...), men för att min jul skulle bli så långt ifrån en vanlig jul som möjligt vidtog jag följande åtgärder:

1. Bokade en resa till Tokyo
2. Planerade middag helt utan julskinka, sill och Janssons.
3. Bjöd in några jag känner och några jag inte känner att dricka ume-shu och äta grön-te-tofu med mig på 52:a våningen.

Så här är lite bilder från hur man kan spendera en julafton, om man någon gång skulle vilja lämna kalla Sverige.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar