söndag 8 mars 2009

Schyssta mobiler

Här i Tokyo och i Japan över lag har de flesta rätt coola mobiltelefoner. Det skulle gå att skriva en hel uppsats om japanska telefoner. Tjänster som TV och GPS i mobilen är snarare regel än undantag. Dessutom finns begreppet Osaifu Keitai som betyder plånboksmobil och innebär att du har bland annat ID-kort, elektroniska pengar och pendeltågskort i mobilen. Ett koncept som aldrig skulle kunna fungera i Sverige med tanke på stöldrisken. Men tappar man något i Japan däremot så kommer prylen för det mesta tillbaka till sin rätta ägare om denne går att spåra.


Våra mobiltelefoner, Keitai.

Fredrika och jag har två ganska speciella japanska mobiler, båda mer några år på nacken, lånade av vänner (Tack, tack, tack!). De är ganska fula och absolut inte high-tech med japanska mått mätt. Den till vänster på bilden som ser ut som en rolig leksaksmobil är Fredrikas, den andra är min. Vi har varken TV eller plånbok i våra mobiler. De är inte så heta helt enkelt. Vi kan knappt manövrera i menyn för att få iväg ett sms. Eller mail, för på japanska telefoner skickar man mail istället för sms.

Tar man med sig sin egna svenska mobil så gäller det att det är en med 3G. Vanliga GSM-mobiler funkar inte här. Min rosa T650 funkar prima, men med mitt svenska nummer i kostar det 13,95 kr/min att ringa till Sverige. Inte så billigt. Tur att skype finns.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar