måndag 9 mars 2009

Go-con! Japansk dejtingkultur...


Go-con! Japanese Love Culture från år 2000 var söndagkvällens tidsfördriv i Tokyo. På rekommendation fick vi låna DVD:n och på så sätt få en inblick i vad japansk dejtingkultur har att erbjuda. Go-con är ett dejtingsätt där man träffar personer av det andra könet i sällskap av några vänner. Ofta är man arbetskollegor eller känner varandra på annat sätt. Filmen är verkligen hysterisk på många sätt, det gapas och tjoas och allt ter sig lite smått galet för våra västerländska ögon. Alltihopa utspelar sig på en izakaya (japansk pubrestaurang) där tre killar har gjort en grej av det här med go-con och bestämt sig för att träffa nya tjejgäng varje kväll. Ena kvällen flygvärdinnor, andra kvällen hostess girls, tredje high school-tjejer..och så fortsätter det.

Fredrika klarade inte ens att se klart den, men jag tvingade mig själv till ytterligare en social studie av det japanska samhället (men jag erkänner, jag snabbspolade sista halvtimman för då hade även jag fått nog).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar