onsdag 11 mars 2009

Het sadel


En kompis och cykel-otaku* hemma i Sverige bad mig köpa cykelsadeln på bilden ovanför och skicka ifrån Tokyo. Den var till salu på en japansk webshop för en överkomlig summa pengar (tyckte han). Eftersom jag inte förstår mig på japanska hemsidor och allt mindre kan beställa saker från japanska webshoppar så frågade jag min kära kollega om hon kunde hjälpa mig.

Jag köper själv allt möjligt online i Sverige. Vare sig det är böcker, cd-skivor, linser, tågbiljetter, flygbiljetter, konsertbiljetter, dator...ja, allt. Det finns nog inget som jag inte kan tänka mig att köpa på nätet. Och ännu har jag lyckats klara mig från att få mitt kontokort kapat.

Men tydligen var det inte tillräckligt säkert att betala online på den där japanska hemsidan med cykelsadeln, så delivery man tog med sig en bärbar babs-apparat. Och eftersom min kollega skrivit sitt namn i beställningsrutan på internet så var det helt omöjligt för mig att dra mitt kort hos babs-mannen. Det var bara att samla ihop lite kontanter och snällt betala.

Leverans av cykelsadel av en babs-man till kontoret, vilken service. Titta ut en cykelsadel på nätet och be mig köpa och posta hem den till sig. Vilken service! Jag har dessutom fått en beställning av knivar som ska skickas hem. Kanske ska starta en butler-verksamhet här? Någon mer som vill ha något från Japan?

*otaku är japanska för nörd

2 kommentarer:

  1. Fråga inte det annars börjar jag beställa en massa saker ha ha!!.

    SvaraRadera
  2. Måste bara påpeka att det är otroligt vanligt att man agerar shoppingservice i japan. Har haft flera kompisar/bekanta där som jag kunnat beställa ifrån - mot en avgift. Det blir som ett mindre deltidsarbete att skicka efter saker från japan man annars inte skulle kunna hitta här hemma. Speciellt om man är otaku som jag och insnöad på BJD (Ball Jointed Dolls) och japanska Tamagotchis. ;3

    SvaraRadera