fredag 27 juni 2008

Haiku-tävling


Många hamnar på min blogg när de googlar på haiku. Jag har bara skrivit ett inlägg om haiku tidigare. Haiku är ett japanskt sätt att skriva dikter. Dikten ska vara tre rader, med stavelser om 5-7-5. Ett måste är att den även ska innehålla en årstid, men gärna en förklädd sådan. Just nu skulle alltså sommar finnas gömd i de flesta haiku.

Det verkar helt enkelt som mina läsare har ett extra intresse för Japan när det gäller haiku. Inom bara några dagar har jag fått två kommentarer som innehåller just haiku. Jag tyckte att de var så fina att jag bestämde mig för att publicera dem på bloggen.

Kanske kan de vara inspiriation till sommarens haiku-tävling? Skicka fler bidrag till mig som kommentar på detta inlägg eller på mail, så korar jag en vinnare nästa fredag (4 juli). Ju fler som tävlar desto roligare!


M-L japanblogg
Solsken och kameralins
Läsarens glädje!

Hoppas Japan får
se dig och Jesper åter snart.
Vännerna saknar er!
Av: Handledar-Anders

Tidig sommardag
Regndroppar mot asfalten
Kommer solen snart?
Av: Elena och hennes mamma

3 kommentarer:

  1. Åh, så tråkigt att du har åkt hem! Vi var ute och åt i Shibuya i går med My, Erik och en japansk kompis och hörde att du var jättetrevlig även in person, inte bara via blogg och mail ;) Haha, vad dum jag låter, men du förstår nog vad jag menar! Hoppas att vi ses här någon gång i framtiden och allihopa kan stanna länge, länge. Mailet har visst kommit bort, ska ta mig tid att skriva ett nytt så fort som möjligt!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Det var ont om haiku här i kommentarerna så jag försöker mig på ett bidrag:

    Allsång från Stockholm
    Syns i varje vardagsrum
    Var är Berghagen?

    /Kristian


    PS. Inget ont om Anders Lundin :) DS.

    SvaraRadera
  3. Mycket fint bidrag Kristian!
    Hoppas att du njöt framför TV:n ikväll, även om du får fortsätta leta efter Berghagen!
    Kram

    SvaraRadera