söndag 8 juni 2008

Galen man har knivmördat i Akihabara

DN:s förstasida kl 15.5o lokal tid i Tokyo.


När jag för en liten stund sedan slog på datorn och hittade den här artikeln som DN:s förstanyhet tänkte jag Hjälp. Akihabara hade jag tänkt att vi skulle åkt till idag. Vilken fruktansvärd tur att vi inte gjorde det. En som var på plats var Said Karlsson, som rapporterat och fotat för DN. För några timmar sen dök det upp en galen knivman som viftade vilt omkring sig mitt på huvudgatan i Tokyos kända elektronikstadsdel Akihabara. Han hann skada 14 personer allvarligt innan polisen lyckades stoppa honom. Redan har Asahi Shimbun, en japansk engelskaspråkig tidning, hängt ut honom med fullständigt namn; Tomohiro Kato, 25 år. Fem personer har hittills dött av skadorna i dådet som redan benämns som ett av Japans värsta.

Dagens hemskheter till trots så håller jag med Said som säger till DN att Tokyo är en mycket säker stad att leva i. Folk bryter så sällan mot lagen att det är mycket ovanligt att se någon som korsar gatan mot röd gubbe. Frågar man japanerna varför det inte finns någon skadegörelse alls på tunnelbanan svarar de "för att det är olagligt". Men visst finns det kriminalitet, och den japanska maffian; yakuza är det mest kända av sådana nätverk.

Oftast så attackerar yakuza inte vanliga människor, men det gäller att passa sig. Om någon medlem i yakuza vill ha din parkeringsplats så är det bäst att flytta på dig om du inte vill råka illa ut. Lättast känner du igen yakuza-medlemmar genom deras stora tatueringar och sättet de pratar och uppför sig på. Själv har jag bara träffat på en yakuza en gång, och det var mitt på dagen under en festival i stadsdelen Asakusa. På kroppen hade han inget annat än tatueringar och det var ganska lätt att förstå hans tillhörighet. Sen vände jag och gick åt det andra hållet. Jag skulle vara glad om jag slipper se någon igen.

3 kommentarer:

  1. Ja, det var sjukt att något sådant här hände mitt i tokyo. mycket märkligt promenera längs med chuo-dori med j-pop och hentai på ena sidan och blödande människor på andra...

    SvaraRadera
  2. Hej
    Laskigt!Jag befinner mig sjalv i Tokyo och kom just ut fran en affar som ligger med utgang mitt i korsningen nar vansinnewsdadet alldeles precis hant! Bara en stund innan tog jag bilder fran just denna korsning eftersom foreteelsen att man stanger av gatan med fordel for gaende pa helgen! Jag forstod da inte vad som hant eftersom men ett antal blodande personer lag pa gatan, livraddningsinsatser och fullt padrag med poliser, brandkar och ambulanser. Senare pa hotellet blev jag lite skakig nar jag forstod vad som hant!

    Annars ar det en fantastisk stad med enormt vanliga manniskor, spannande stad att vara pa en veckas konferens i!
    Halsningar Anders Daniels

    SvaraRadera
  3. Hej både Said och Anders,

    Ja, det är verkligen fruktansvärt att sådant här kan hända. Och vi får hoppas att det inte händer igen. Det här är inte det Tokyo jag känner. Vilken tur ni båda inte råkade illa ut, trots att ni befann i er alldeles i närheten!

    Hälsn. Marie-Louise

    SvaraRadera