fredag 9 maj 2008

Svensk mat i japanskt trendmagasin

Min traineekollega Björn är en rolig prick. Till skillnad från mig har han bott i Japan en längre tid innan han hamnade i Tokyo. Språket kan han flytande och dessutom pratar han även kinesiska - mandarin alltså. Numera är han även figurerat i ett populärt magasin.


I april-numret av Tokyo Walker, som är en tidning för de som vill ha koll på trender och annat som händer i staden, var Björn med och berättade om svensk mat. Lilla Dalarna heter en restaurang i Roppongi som serverar svensk husmanskost, där ingår självfallet rätten med stort r. Alltså köttbullar med potatis och lingonsylt.
I artikeln säger Björn: "I Sverige äter vi lingonsylt och gurka tillsammans med köttbullarna. Det ger en god balans mellan sött och salt. Det är en bra kombination och därför smakar det så bra." Själv har jag aldrig reflekterat över varför jag gillar köttbullar och lingonsylt, men nu vet jag.


Framsidan av Tokyo Walker, april 2008.


Uppslaget med Björn som promotar Sverige.


Tjejen till höger erbjuder Björn lite Aquavit. Björn säger att det påminner om Sverige. Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar