torsdag 22 maj 2008

Olle Eksell gör avtryck i Japan













För er som inte känner till Olle Eksell så kan jag berätta att han var en mycket känd svensk grafisk formgivare. Jag skriver var, eftersom han gick bort förra året. Mest känd är han nog för de klassiska ögonen på kakaopaketet, mazettiögonen. Hans mest kända formgivningsbok heter Design = Ekonomi.

Idag när jag var på shoppingrunda med Akiko stötte vi på tröjor med tryckta budskap på svenska. Kakkoi tänkte vi och skyndade oss att kika närmare. Vi hittade en massa prylar med SJ-loggan som det stod "Trevlig resa!" och "Jag tycker bäst om sommaren" på. Akiko tyckte anteckningsblocken var jättesöta och köpte en i varje färg. Dessa saker, upptäckte vi senare, var designade av Olle Eksell.

Just nu pågår det utställningar med Olle Eksell i Japan, först ut var Kyoto och den 30 maj öppnas utställning i Tokyo. Han är hur stor som helst här i Japan och har även gett ut en bok på japanska.








2 kommentarer:

  1. Hej Marie-Louise !
    Jo, du åkte Shinkansen för att ta denna bilder med SJ logotypen, till Kyoto häromdagen.
    Detta är meddelade till.
    Forumet Postvagnen


    Alltid, är du nyfiken på TÅG, jag också.och hörtill tågentusiaster för SJ.

    Tack ska du ha,
    Yaichi

    SvaraRadera
  2. Hej Yaichi!
    Tack så mycket för länken till Postvagnen, det var roligt att läsa att ni hänvisar till min blogg. Ska tänka på er när jag skriver om tåg i framtiden.

    Hälsn. Marie-Louise

    SvaraRadera