söndag 25 maj 2008

Odaiba - Ön byggd på sopor

När regnet duggade på förmiddagen i Shinjuku och Foppa anlände från Sverige, var vi bara tvugna att ta honom ut till Odaiba - en konstgjord ö som är byggd på sopor. Där är det aldrig tråkigt. Det finns massor av shoppingmalls, spelhallar, museum och showroom - Toyota har ett, Panasonic har ett och jag har säkert glömt något.

Det finns även en strandpromenad där man kan ta sig en öl i solnedgången medan man beundrar Tokyos skyskrapor på avstånd och imponeras över Rainbow Bridge. Det är svårt att förstå att detta faktiskt är Tokyo, det är så lugnt och fridfullt, inte alls så packat som inne i stan. Några stenkast längre bort står Tokyos alldeles egna frihetsgudinna, en miniatyr av orginalet i New York.

Solnedgången gav oss några vackra minuter och trots att jag inte är ett fan av fotade solnedgångar tycker jag ändå att dessa bilder förmedlar en bra känsla av hur det var att sitta med en Heineken i solnedgången - i världens bästa stad.

Med en kall öl i solnedgången.


Strandstädarna - som gräver upp fimpar ur sanden!

Tokyos stadssiluett visar upp sig i solnedgången.

Frihetsgudinnan i Odaiba.


Rainbow Bridge.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar att sitta där! Men hellre ute på ön än på stranden, där kan man ha bara fötter i gräset :D

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen mysigt där. Jag vill inte åka hem...

    SvaraRadera