torsdag 8 maj 2008

Jordbävning - 6,8 på Richterskalan

Inatt var det ytterligare en gigantisk jordbävning som skakade Tokyo. Tänk om jag hade vaknat, då hade jag varit med om min första jordbävning sen jag kom hit för drygt tre månader sen.

Det är dock inte den första som drabbat Tokyo sen jag kom hit, det har varit ett flertal av olika storlekar. Jag har haft turen (eller oturen) att inte uppleva dem. Jag vet inte vad som är fel på mig, men jag har nog ingen känsla för jordbävningar helt enkelt. Inte ens nattens som de rapporterar om på CNN. Läs på denna länk!

Inatt kl 01.45 skakade Tokyo loss, hela 6,8 mätte jordbävningen på Richterskalan. Jag låg lugnt och sussade i min säng. Jag drömde att jag shoppade. Antagligen långt mycket mer trivsamt än att vakna och behöva skynda sig på med jordbävningsutrustningen. Lucky me?

För en tid sedan besökte jag och min japanska vän Eriko på jordbävningsutbildning i Ikebukuro. Vi fick träna på att ta skydd under ett bord i ett rum, samtidigt som en jordbävning i klass med Great Hanshin Earthquake i Kobe 1995 simulerades i rummet. (Den var av graden 7,3 på Richterskalan, ca 2 mil från Kobe city och ca 6000 människor dog.) Det var bara att slänga upp en kudde för att skydda huvudet och dyka ner under bordet, för att undvika att bli träffad av fallande prylar. Det var lärorikt och intressant. Men det är svårt att förstå att det en dag kan bli verklighet.

Japans värsta jordbävning, Great Kanto Earthquake inträffade 1923 och 140 000 människor miste livet. Stora delar av Tokyo och Yokohama ödelades. Sedan någon gång på 80-talet byggs det jordbävningssäkra hus i Tokyo. Tydligen ska dessa hus hålla för en 6-gradig jordbävning med epicenter rakt under staden. Vårt hus är 32 våningar högt, vi bor på fjortonde. Pelarna som huset står på är nergrävda långt, långt ner i marken. Det känns som att det ändå kan bli rätt vingligt där uppe på höjden. Blir det en rejäl jordbävning gör vi bäst i att stanna inomhus eftersom vi ute riskerar att träffas av fallande objekt från andra byggnader.

Information om vad man ska göra vid en jordbävning finns på denna länk.

I Tokyo går alla och är rädda för The next big one. Det är ingenting att leka med, jordbävningar. Inte heller bör man sova sig igenom dem, vad händer då om saker börjar falla på en? Inom räckhåll har jag mitt survival - earthquake - kit som jag fått från kontoret. Det innehåller bland annat konserverad mat, ficklampa, radio, första hjälpen-utrustning och filt. Men viktigast av allt är den vita plasthjälmen. Det är kanske dags att börja sova med den?

Överlevnadskittet som jag har i lägenheten och på kontoret.

Den vita plasthjälmen skyddar mot fallande objekt. En rosa hade varit snyggare.

3 kommentarer:

  1. Jag bor bland berg och dalar i mellersta Saitama, och kände inte ett dugg. Sov som en stock. Men registrerad på ambassaden är jag, så jag är inte ett dugg orolig!

    Ruskigt dock med alla kärnkraftverk i landet.

    SvaraRadera
  2. Vad bra att det inte bara är jag som är "jordbävningssäker"...!

    SvaraRadera
  3. Jag bor också i Tokyo och flyttade hit för 4 månader sen. Klagade till min familj hur det skakade i söndags, men nattens jordbävning var fruktansvärt. Vaknade som i en mardröm av att det skakade, sen började det skaka mer och mer o mer. Fy fan vad otäckt. Efteråt var det små efterskalv men jag låg hela tiden vaken på helspänn och väntade på att en ännu större skulle starta. Usch vad obehagligt. Ändå ska det nog mycket, mycket mera till innan byggnader börjar ta skada, ett epicentrum under Tokyo t.ex, usch. Hoppas ni upplevde den mildare än mig. Hälsningar Ola i Shibuya.

    SvaraRadera