måndag 19 maj 2008

Ett svenskt kök i Tokyo - Lilla Dalarna

Lilla Dalarna är en av de svenska restaurangerna i Tokyo som serverar svensk husmanskost som köttbullar med lingonsylt, sill, räkor och andra läckerheter(?). Efter en längre tid borta från Sverige hamnar jag för eller senare alltid på en svensk restaurang. Det spelar ingen roll om det är i Australiens fantastiska Sydney eller mitt på thailändska Ko Samui, eller på varför inte på Bali. Överallt finns någon landsman som tagit med sitt hemlands traditioner till sitt nya paradis.


Lilla Dalarna från utsidan - som en svensk gammal stuga


Så, i Tokyo finns ett flertal restauranger med svensk mat, Lilla Dalarna i Roppongi är en av dem.

Kvällen meny var trerätters och innehöll följande:


¤ Tre sorters sill och gravad lax
¤ Avocadoröra med majonäs, räkor och löjrom
¤ Sallad

¤ Fläskkött med rödvinssås och potatisgratäng


¤ Te
¤ Tårtbit



När jag ser ovanstående ser det snarare ut som fem rätter än tre. Hur som var det en gemytlig restaraurang. Maten var väldigt god, men det var något som inte stämde. Det finns ingen restaurang i Sverige (där jag varit) som ser ut som Lilla Dalarna invändigt. Men det finns definitivt stugor på fjällen med samma inredning.


Kocken lagar köttbullar.

En Dalahäst hänger på dörren.

Välkommen åter!

6 kommentarer:

  1. Snart öppnar stjärnkrogen Aquavit sin sin tredje krog, i Tokyo!
    Klicka på min nick!

    SvaraRadera
  2. Snart öppnar stjärnkrogen Aquavit sin sin tredje krog, i Tokyo!
    Klicka på min nick!

    SvaraRadera
  3. Hört rykten om att den där restaurangen faktiskt öppnades av Australiensare. Trott' lr ej!

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte besöka den här restaurangen i veckan. Vad finns det för fler svenska ställen i Tokyo? Förutom Aquavit som jag misstänker ligger i de högre prisklasserna :)

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Förutom Aquavit så finns även Restaurang Stockholm som ligger i Akasaka. Lilla Dalarna är mindre och mer svensk hembygd i inredning och inte så fancy meny. På restaurang Stockholm har jag bara ätit svensk buffé. Men Aquavit lär vara en hit om än lite dyrare, har dock inte ätit där själv.

    Ha det så trevligt!
    /Marie-Louise

    SvaraRadera
  6. Lilla Dalarna startades av en Japan vid namn Seiichi Okubo, efter att han spenderat en tid i arbetandes i Svergie. Så jag tror ej det var någon Australienare med i mixen.
    // Ed

    SvaraRadera