måndag 5 maj 2008

Endast kvinnor

Fram till halv tio alla veckodagar får endast kvinnor resa i vagnen längst bak i tunnelbanetågen på vissa linjer. Det är lätt att förstå anledningen när man står som ihopträngda sillar med alla okända människor på morgonen. Män tafsar på kvinnor, men kvinnor tafsar vanligtvis inte på andra kvinnor. Visst vore det lite tryggare att stå bland andra kvinnor istället för män.

På min morgonlinje finns det tyvärr ingen kvinnovagn, så jag får tacksamt trycka ihop mig med personer av det motsatta könet. Men jag har lärt mig sikta mot ståplatserna i mittgången för att undvika den mesta trängseln. Sen är det även bra att inte trycka sig in sist i vagnen för då är risken stor att man sedan trycks mot de stängda dörrarna av ungefär 30 japaner som alla är ense om att ta sig till jobbet med samma tåg. Snudd på obehagligt om man sedan tänker att dörrarna skulle kunna öppnas i farten...

Tyst och trångt. Så kan man sammanfatta morgonrusningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar