tisdag 20 maj 2008

Sumoturnering av världsklass

Mellan 11 och 25 maj äger en av de stora sumo-turneringarna rum i Tokyo. Det lockar människor från hela Japan till huvudstaden och mellanstadieklasser åker på skolresor. Platsen för de stora mästerskapen är Ryogoku Kokugikan - den stora sumoarenan.

Jag gjorde mitt första besök där i februari och köpte då en av de billigaste biljetterna på andra våningen. Med teleobjektivet kunde jag kika ganska nära på de stora sumobrottarna där nere i ringen. Men då var det inget stort mästerskap som ägde rum, det var bara rookies som tävlade. Annat var det idag då jag och min vän Akiko hade fått gratis biljetter till platser längst fram, endast några meter från sumo-kändisarna själva.

Sumobrottning börjar med en ceremoni då alla tävlande sumosar i samma klass har på sig sitt egna unika "skynke" och ställer sig och klappar händer och stampar fötter mot publiken som applåderar. När matcherna väl börjar möts de efter ranking, sämst först och bäst sist. En mot en, man mot man, sumo mot sumo. Den som först får ner den andra (eller ut den ur ringen) vinner. Matcherna är explosiva och varar endast några sekunder när de väl sätter igång. Men innan dess ska det stampas i marken, kastas salt och klappas på magen lite.

Fram till idag hade sumobrottaren som är rankad tvåa, Hakuho, inga förlorade matcher. När han idag besegrades efter tappert kämpande började det flyga sittkuddar inne på arenan. Dagens sista match slutade i japanskt uppror. Tacka vet jag huliganer med sittkuddar. De gör inte ens ont att få i huvudet.

Se mina bilder från dagens matcher:










Matchprogram; röda = vunnen, två röda = pågående match.

2 kommentarer:

  1. Kakkoi ne!!

    Cool Marie-Louise...

    visst är sumo roligt
    att titta på!

    Hälsar från Vemdalen

    AK

    SvaraRadera
  2. Oj. Jag tycker inte ens de ser så tjocka ut!
    Har jag vart för länge i USA?
    Hmm... Hur står det till med min egna sumo mage? Försvinner den när jag kommer hem???
    Tiden får utvisa :)

    SvaraRadera