fredag 29 februari 2008

Dumplings-kriget - Japans köttfärsskandal

En av de största nyheterna i Japan just nu gäller dumplings (Gyoza). Ni vet, de där degknyttena som är fyllda med kött, kål och annat (vet inte exakt men det är gott). 31 januari påträffades ett stort antal frysta dumplingspåsar vara smittade med ett dödligt bekämpningsmedel (methamidophos), vilket gjorde japanerna mycket sjuka. De allra flesta frysvaror i Japan importeras från Kina vilket håller kostnaderna nere och de japanska mataffärerna kan erbjuda billig mat. Även de förgiftade dumplingarna kom från Kina och fortfarande pågår debatten kring om förgiftningen skedde i Kina eller Japan.

Japanska livsmedelförsäljare står just nu med tomma frysdiskar, då japanerna valt att bojkotta all kinesisk frysmat. Istället har handeln av grönsaker och andra färskvaror ökat. Eftersom jag själv äter sushi så ofta jag kan, så påverkas jag inte särskilt mycket av detta, eftersom den enda ingridiensen i sushi som kommer från Kina där är ätpinnarna.

Fortsättningsvis skyller Japan på Kina och Kina skyller i sin tur på Japan. En konspirationsteori jag läste handlade om att en politisk gruppering i Kina förgiftat maten för att förstöra relationen mellan de båda länderna. Själv tror jag på den mänskliga faktorn. En stackars fabriksarbetare har av misstag tagit fel ingrediens och vips så var skandalen ett faktum. By the way, jag var på en kinesisk restaurang med ITPS förra veckan och mådde väldigt illa när jag kom hem därifrån...men det var gott i allafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar