onsdag 13 februari 2008

Marimekko + Nissan = Sant

Just vid den stora korsningen i shoppingmeckat Ginza ligger Nissan Show Room. En utmärkt plats att lägga ett show room på och i närheten har även Sony sitt show room med de allra hetaste och coolaste godbitarna! Nissan satsar just nu på strategisk marknadsföring i form av en Nissan-bil lackerad i ypperlig skandinavisk design mitt i det stora shoppingstråket.

Vad är detta då för ett reklamjippo? Jag funderade en stund och frågade sedan en i personalen som pratade lite engelska. Ungefär såhär gick konversationen:

Jag: Vad är det här för ett samarbete mellan Nissan och Marimekko?
Nissan-tjej: Ja, det är marknadsföring.
Jag: Jaha, är det en ny bilmodell?
Nissan-tjej: Nej, den har funnits ett år. Japaner har börjat gilla små bilar.
Jag: Okej, varför samarbetar Nissan just med Marimekko?
Nissan-tjej: Det går inte att köpa just den bilen. Men bilen finns i andra färger.
Jag: Okej, varför inte?
Nissan-tjej: Den är så söt.

Slutsats: Bilen står där antagligen för att locka japanerna som är svaga för gulliga och söta saker och därför går in för att få reda på att bilen inte går att köpa, men kanske slår de till på en annan färg (såg att det fanns ljusrosa)?! Jag hade velat ha marimekko-bilen, helt klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar