måndag 11 februari 2008

Nobody eller somebody?


Visitkort - Bra att ha i Tokyo

I fredags fick jag mina visitkort. Eller meishi som de kallas på japanska. Utan visitkort är du ingen här. Redan första dagen då jag introducerades för japanerna som arbetar runt omkring mig delade de friskt ut sina meishis. Svenskarna här i Tokyo är lite mer restriktiva med att dela ut sina meishis, det är ju inte riktigt samma tradition i Sverige, men ett och annat fick jag ändå. Det blev lite konstigt att inte ha ett eget att ge tillbaka då, så Anders (min handledare) såg till att det beställdes sådana med mitt namn, arbetsplats, kontaktuppgifter och Sveriges fina tre kronor vid sidan. På baksidan står mitt namn med katakana, japanska tecken för utländska namn och ord. Vissa bokstäver finns inte på japanska, till exempel V och L, så om man översätter mitt namn från visitkortet tillbaka till romanska bokstäver blir det Marii-Ruisu Karuson. Låter ungefär va? Så rätt det kan bli i Japan.

1 kommentar:

  1. Klart jag läser din blogg. Karlsson, Karuson och Klasson, kärt barn har många namn?! Budgetpropositionen är snart klar, inväntar info från sundsvalls-utskottet ang Kroatien-visiten i juni. Kram!

    SvaraRadera