måndag 25 februari 2008

Årets första körsbärsblom!

Körsbärsträdet i Ueno Koen

I Japan är körsbärsblomman, eller sakura en stor grej, man kan säga att den är Japans inofficiella nationalblomma. Det är en viktig del av den japanska kulturen och man har firat sakura i många århundraden. Körsbärsträden blommar liksom i Sverige på våren och den tiden firas varje år med hanami-fester som betyder att man har picnic och tittar på körsbärsblommor.

Det är inte ofta man får se ett körsbärsträd blomma i slutet av februari, och jag möttes av skepsis från mina kollegor när jag förklarade att jag sett körsbärsblommor i helgen. Kanske var det något annat träd jag såg menade de. Men jag står fast, och backas upp av att platsen för spottandet var på en av de mest kända platserna för körsbärsblom, i Ueno Koen mitt i Tokyo.

Jag ser fram emot när alla träden blommar ut och jag får nöjet att strosa i en av parkerna och titta på de vackra blommorna! Här är en lista på Tokyos bästa platser för att spotta körsbärsblommor…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar