Järnvägen i Japan privatiserades 1987 och JR Central (JR Tokai).är ett av bolagen som bedriver järnvägsdrift i Japan. Kärnan i JR Centrals verksamhet är Tokaido Shinkansen som är transportsträckan mellan Tokyo – Nagoya – Osaka. I torsdags var jag och Elin från ITPS på studiebesök på Shinkansen General Control Center. Normalt är det inte öppet för allmänheten, något av det allra bästa med att göra sin praktik på Sveriges ambassad! Vi fick först se en informativ film om Shinkansen och JR central för att sedan förflytta oss in i själva kontrollrummet, som bestod av ca 200 datorer/monitorer och en massa arbetare. Längs ena väggen som var ca 25 meter lång satt en stor övervakningstavla med små gula lysdioder som var och en representerade en sträcka av 700 m av Tokaido Shinkansen. När lamporna lyser betyder det att tåget befinner sig just där, sedan slocknar det och lampan bredvid börjar lysa. Arbetarna arbetar i skift om 15 h/dag och var tredje dag är de lediga. Snabbt summerat blir det ca 60 timmar i veckan…
Lite intressanta fakta:
0.3 minuter medelförsening per tåg under ett år.
0 skadade eller döda passagerare till följd av urspårning eller kollision under 43 år.
Sträckan Tokyo – Osaka är 552,6 km och tar 2 h och 30 min.
I rusningstid är det en avgång var femte minut från Tokyo.
398 000 personer åker sträckan Tokyo – Osaka varje dag.
Hastighetsrekordet för Shinkansen är 581 km/h .
270 km/h är medelhastigheten för passagerartrafik .
Kontrollrummet och övervakningstavlan
Det hade varit intressant om du i komparativ anda hade lagt in siffrorna för spårvagnarna här i Göteborg också... :)
SvaraRaderaHaha, jag ska kolla upp detta och se om jag kan återkomma med en komperativ studie!
SvaraRadera