lördag 23 februari 2008

Purikura - Photomania!

Det finns allt möjligt kul att göra med bilder i fotoautomater i Tokyo

Jag som älskar att fotografera har mer en någonsin att göra i Tokyo. Motiven ringlar sig runt varje gathörn och bara väntar på att jag ska fånga ögonblicket till min samling. Det är lätt att fotografera i Tokyo, det är också lätt att bli fotograferad, om man vill. Jag har alltid älskat fotoautomater. I sjätte klass var det en av mina hobbies måste jag erkänna. Jag och min bästis Marie gick till centrum en dag i veckan och fotade oss i automaten utanför Konsum. Den var inte ens i färg utan vi fick nöja oss med simpelt svart och vitt. Då gällde det att själv se till att göra bilden fin och rolig. Ibland lyckades vi, ibland inte. Det var ju ett socialt nöje också, någon gång tryckte vi in fyra av oss tjejkompisar i den där lilla fotoautomaten och när fotoremsan var klar skrattade vi gott.

Vi pyntar foton med digitala pennor

Hade jag bott i Japan är jag säker på att detta intresse hade växt till sig och blivit något av min och alla mina vänners favoritaktivitet. Fotoautomaterna här har olika teman, är oftast snyggt pyntade i pastellfärger och gulliga stjärnor. De lockar in en i ett litet rum där man lätt får plats fyra personer, även om två är att rekommendera för att man inte ska börja slåss senare när man ska pynta bilderna… För ja, efteråt går man in i rummet bredvid och då har bilderna dykt upp på två skärmar. Man intar varsin stol och med hjälp av en digital penna börjar man pynta sina foton! Man kan lägga till meningar, stjärnor, hjärtan, roliga outfits, djur…you name it. En 12-årings dröm med andra ord. Till och med killarna var som galna och ville pynta bilderna, om än med mustasch och grisnäsor… Purikura (Poo-Ree-Koo-Rah) kallas dessa underbar maskiner och jag kan bara undra varför de inte har slagit igenom i Sverige.

Killarna pyntar med fula saker hellre än söta

2 kommentarer:

  1. Haha, kan tänka mig att du blev alldeles till dig.
    Helt klart något fotoquick borde satsa på, eller hur?

    Kram
    Fredrika

    SvaraRadera
  2. oooh verkar som ni har det toppen alltsa!! saknar er! puss o kram

    SvaraRadera