fredag 8 februari 2008

Nagame Hayami

Första dagen på min arbetsplats blev jag introducerad till Nagame Hayami som arbetar på ambassadens press- och informationsavdelning. Det första som slog mig var vilken otroligt bra svenska hon pratar. Kanske inte konstigt tycker ni eftersom hon jobbar på Sveriges Ambassad , men faktum är att de flesta japaner som arbetar här pratar engelska med oss svenskar. Men det är många som försöker lära sig svenska och det är Nagame till stor hjälp med! Hon har nämligen bott i ett av Göteborgs mest studentiga studenthem Olofshöjd inte långt ifrån var jag själv bott under mina år i Göteborg.

Nu till det mest imponerande, Nagame har skrivit en lärobok i svenska för japaner. Igår fick jag låna en bok och det var otroligt rolig läsning med kapitel om den svenska midsommaren, kräftskivor och annat, speciellt eftersom det var mycket anktytning till Göteborg. Boken går att tyvärr inte att köpa i Sverige, men om man kan japanska kan man beställa den på Amazon.

Nagame undervisar även i svenska på JISS (Japanese Institute of Scandinavian Studies) på Tokai University här i Tokyo. Jag ska få följa med henne på en av hennes lektioner, vilket ska bli mycket spännande! Det kanske är svårt att läsa texten ur boken nedan, men den beskriver det svenska fenomenet Systembolaget...


1 kommentar:

  1. Vad kul att läsa! Vi var lite engagerade i JISS när vi bodde i Tokyo, höll bl.a. i en föreläsning för dem om studier vid svenska universitet. Är god vän med Aki och Yoko som också jobbar för JISS, om du inte har träffat dem redan gör du det säkert väldigt snart :)

    SvaraRadera