onsdag 23 april 2008

Karaoke カラオケ

Karaoke カラオケ– Betyder ordagrant "tom orkester" vilket jag tycker ger en ganska blek bild av fenomenet. Karaoke är allt annat än tomt eller ensamt eftersom man för det mesta är ett helt gäng med människor som en fredag- eller lördagkväll köper sig ett rum med blinkande neonljus och sjunger sig genom natten!

En engelsk låt med japanska katakana-tecken ovanför. I rummet finns neonljus som blinkar i takt med musiken.

De två stora karaoke-kedjorna i Tokyo heter Karaoke Kan och Big Echo. Här kan en person dagtid köpa sig ett rum för 15 kr timmen. Kvällstid och framförallt nattetid är det betydligt dyrare, men så var det det där med att tunnelbanan slutar gå runt tolvtiden, så vad ska man göra? För en liten extra upplevelse rekommenderar jag Lovenet i Roppongi. Här är rummen inredda i olika teman, t.ex. finns ett candy room och ett jacuzzi room. Här är det givetvis dyrare, men ack så roligt!


En skylt utanför Big Echo: Let's enjoy singing. Singing is pleasant. Everybody is happy.

Man kan säga att jag blivit något av ett proffs på karaoke eftersom jag spenderat åtminstone en kväll varje helg med att bekanta mig med de flesta av låtarna i katalogen. Att sjunga hellre än bra, är ett välbekant uttryck, som jag och de flesta i min närhet känner igen sig i. Men vrid upp volymen till max, skaka marakassen och slå takten med tamburinen så tar stjärnan i dig över och du vill genast ha mer.

I den här tjocka katalogen finns en hel del låtar på engelska. Välbekanta artister som ABBA, Ace of Base och Roxette blandas med nya godbitar som Rihanna och Lily Allen.

Med hjälp av den här apparaten trycker man in låten man vill ha. Och vips så läggs den till i listan.

Det är ett trix i sig själv att knappa in rätt låt, eftersom inknappningsmaskinen är helt på japanska. Men med hjälp av siffror och upprepande knapptryckningar så brukar det gå vägen. De beställda låtarna läggs i en kölista och den som förtjusande ropar "den här låten har jag valt!" greppar micken och hoppas på att bränna flest kalorier. För det är just kalorier som flyger hit och dit. Efter varje låt visas hur många sådana som förbränts och det brukar vara ett par tre stycken. Trots den hälsosamma kalori-mätar-approachen så häller man troligtvis i sig mer kalorier än man gör sig av med på karaoke. Men så har man ju fått sig ett par trevliga timmar också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar