måndag 7 april 2008

Jespers liv som Salaryman (1)

Jesper i vanlig företagsutstyrsel, han fick direkt en blå mössa.
Jesper är med mig här i Japan, stationerad på ett japanskt företag som är partner till det svenska som han jobbar för. Varje vecka skriver han ett veckobrev till sin avdelning där hemma och förra veckans brev uppskattades av många. Jag fick äran att använda det som gästinlägg på min blogg:

"I skrivande stund så är det lite rörigt på kontoret. Den första april är nämligen den enda dagen under året då alla nyanställda kommer och alla organisationsförändringar genomförs. Detta innebär att massor av skrivbord och datorer ska flyttas. Att byta avdelning här är inte frivilligt, det är chefen som bestämmer om man stannar eller behövs någon annanstans. Det är verkligen ett väldigt annorlunda system jämfört med vårt egna där nya jobb annonseras ut varje vecka.

Har man varit anställd i ett år är detta dagen då ens mössa byts från limegrön till vanlig blå, då ingår även förmåner som att få parkera på företagets parkering. Att kunna köra bli till jobbet kan innebära över en timme i sparad restid för dem som bor på företagets egna ”studentrum” (eller dorms). Dessa rum tillhandahålls väldigt billigt, ungefär tusen kronor i månaden, de är på 15kvm och har gemensamt kök samt massor med förhållningsregler (släckt ljus klockan 22, inga besökare, ingen mat i rummet m.m.).

Det är väldigt vanligt att anställda bor i dessa rum till de gifter sig och skaffar familj, då finns möjligheten att flytta in i företagets familjelägenheter. De är större, ungefär 40-45 kvm, och har inte lika strikta förhållningsregler. Anställda kan givetvis bo i egna lägenheter men det kostar en hel del mer än de rum som tillhandahålls."
Omoshiroi desu!

4 kommentarer:

  1. Hoppas att du (Jesper) får ta med dig mössan hem till sverige! ....På tal om INgenting. INsåg precis en sak! Om man skiver ett kort INlägg i tex ett forum, kallas det som bekant INlägg. Om man skiver ett INvecklat UTredande INlägg kallas det väl UTlägg. INte sant?! Alltså, ett kan man ha ett UTlägg i ett INlägg. Klart slUT!

    SvaraRadera
  2. Lätt att jag ska ta med mössan! och väldigt intressant tankebana du har, nu kommer jag inte kunna sova inatt... måste reda ut detta!

    SvaraRadera
  3. Sjukt fint Jesper. Jag förväntar mig också att få se dig i den där mössan i sommar!!!

    SvaraRadera
  4. ..och nu när jag tänker på det så ser du lite ut som Roy och Roger i Macken...bra jobbat!

    SvaraRadera