onsdag 23 april 2008

Izakaya med grön lykta

Eftersom jag här i Tokyo arbetar en del med sådant som är relaterat till hållbar utveckling var jag igår på en träff med ett gäng andra likasinnade, både japaner och svenskar. Vi var på en green latern izakaya (green latern - grön lykta, izakaya - japansk pub med mat och dryck), vilket innebär att råvarorna mer eller mindre uteslutande kommer från Japan. Man känner igen en green latern izakaya på den stora gröna papperslyktan utanför. I vanliga fall är dessa lyktor röda.


Antalet stjärnor på den gröna lyktan berättar om hur stor andel av ingredienserna som är inhemska. En stjärna representerar 50 %, två stjärnor 60 %, tre stjärnor 70 %, fyra stjärnor 80 % och slutligen fem stjärnor 90 % japanska råvaror.



Min första tanke var givetvis att detta är en väldigt intressant tappning med miljöfokus. Det sparar framförallt på onödiga transporter av mat och stimulerar även det inhemska jordbruket och ekonomin. Men samtidigt är det mindre bra för de fattiga matproducerande länderna, som livnär sig på att sälja mat till rika länder. Å andra sidan är det ett sätt för Japan att undvika de stigande världsmarknadspriserna.

Min nästa fundering är hur detta kontrolleras? Redovisar varje green latern izakaya var de gör sina inköp och var ursprunget är ifrån. Det är ju en sak att stolt säga att fisken minsann är fiskad på japanska vatten, men vem kan egentligen känna skillnad på fisk och fisk? Det är ungefär som att en svensk restaurang påstår att det är svensk oxfilé på tallriken, när den i själva verket är från Brasilien eller Argentina. Vem som helst fattar ju att marginalerna då växer. Men eftersom jag inte vet hur eller om kontroller utförs så kan jag inte ifrågasätta innehållet på de gröna izakayorna.

Ja, den gröna lyktan fick mig sannerligen att fundera. Är det här bra eller dåligt? Bra i måttlig mängd tror jag. Men vad skulle hända om det sprider sig? Någon som vet?

1 kommentar:

  1. Vilken kul blogg, roligt att läsa om dina upptäckter!!

    Jag har en blogg på engelska och skrev om gröna lanternorna för ett tag sedan. Visst skulle sådana här projekt kunna lysa upp hemma i Sverige också.

    http://martinjapan.blogspot.com/2008/02/green-lantern-for-local-food.html

    SvaraRadera