onsdag 9 april 2008

H&M i japanskt samarbete


För ca en vecka sedan blev det känt vem som ska bli H&M:s stora designnamn hösten 2008. Det blir Comme des Garçons grundare och chefsdesigner Rei Kawakubo som skapar höstens gästdesignerkollektion för det stora svenska klädjätten.

Rei Kawakubo är känd och beundrad för sin kreativitet och konstnärlighet. Hon kommer att designa en dam- och en herrkollektion samt utvalda barnplagg. I kollektionen ingår också accessoarer och en exklusiv unisexparfym.

H&M:s pressrelease:
"Världslanseringen av kollektionen kommer att äga rum i samband med öppningen av H&M:s andra butik i Tokyo, Japan, i början av november. Lansering för övriga H&M-marknader är några dagar senare."

Det är mycket passande av H&M att välja en japansk designer att samarbeta med vid entrén på den japanska marknaden. Förmodligen hoppas de på att göra ett avtryck i unga japanska fashionista-hjärtan, som älskar lyx, märken och exklusivitet, för att på ett någorlunda enkelt sätt sälja in konceptet H&M tillsammans med just detta. Jag har hört flera spekulera i hur det kommer att gå för H&M i Japan, om de rentav är för billiga för de kvalitetsmedvetna japanskorna. I Japan går lågt pris och dålig kvalitet oftast hand i hand. Men genom att öppna butiker i fashionabla shoppingdistrikt och Rei Kawakubo så tror jag att H&M kommer att klara sig galant i Tokyo.

Läs om Rei Kawakubo & H&M:s samarbete

Commes des garçons har ett dussintal butiker och en flag ship store i Ayoma här i Tokyo. Det finns även ca 200 återförsäljare världen över.

De har även ett antal "Guerilla stores", ett koncept med affärer som öppnar för en kort tid, ungefär ett år, för att sedan stängas och flyttas till en annan stad, oavsett hur affärerna går. Andra regler är att de måste undvika de stora affärsgatorna och att sortimentet ska vara en blandning av gamla och nya kollektioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar