onsdag 16 juli 2008

Kaitensushi som jag älskar!

Mitt favvo-lunchställe i närheten av ambassaden låg i den välkända byggnaden Ark Hills. Byggnaden uppfördes av den japanska byggjätten Mori Building under mitten av 80-talet. Ark Hills innehåller såväl restauranger, caféer och affärer som kontor och lägenheter. Det ligger många ambassader och internationella kontor i närheten av Ark Hills och kaitensushi-restaurangen UOKI har blivit poppis hos de allra flesta utlänningar i kvarteret. Det är supergod sushi och bra kvalitet på råvaror.

Kaitenzushi UOKI
1-12-32 Akasaka, Minato-ku, Ark Mori Bldg., 3F
03-5575-3555
Öppetider: 11:00-23:00

Jag försökte gå hit minst en gång i veckan för att äta min aburi-salmon, som är lätt flamberad rå lax. Hur gott som helst och endast 15 kr för två bitar! Min sista lunch med kollegorna Izumi och Eriko intogs självfallet här.


Jag, Izumi och min underbart goda aburi-salmon!


Close up på min aburi-salmon!


Det roligaste jag var med om på UOKI var när jag åt middag med några svenska besökare. En i sällskapet förstod inte riktigt det här med kaiten-sushi, men han frågade inte heller hur man gjorde. Han plockade tallrikar från bandet, åt sin sushi och ställde tillbaka tallriken igen. När vi märkte att det kom en använd tallrik på bandet var det svårt att hålla sig för skratt. Inte lätt att veta för en nyanländ kanske, men man ska stapla tallrikarna på hög framför sig då de tillsammans bildar notan! Mer roligt var att samme man la grönt te i sin soja-sås i tron om att det var wasabi... Jag nämner inga namn, mannen är och förblir anonym.

Sushi i Japan är något helt annat mot den svenska varianten. Fisken känns tusen gånger bättre i Japan, kanske är det både smak och konsistens. Här hemma är den lite för smaklös och aningen seg. På UOKI smälte tonfisken nästan i munnen. Och det är så det ska vara. Av någon anledning så verkar det som att alla sushi-ställen i Göteborg drivs av kineser, det är en helt annan fråga, men hur kommer det sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar