måndag 3 november 2008

Högt i kurs


För ett tag sedan fick jag denna anonyma kommentar till mitt gamla inlägg, Att döda en myt:

"vet inte om du är kvar i tokyo eller inte.. men jag kom också "hit" i våras och var beredd att hålla med. speciellt mat ute var bra mycket billigare än i sverige. men nu (jag bor kvar här) när 100 yen är uppe och nosar på 9 kr så är det dyyrt. plötsligt kostar till och med den där big macen nästan som i sverige. hyran är uppe på 5000 kr för 12 kvadrat utan egen toa eller kök, 25min från centrala Tokyo. Urk."

Jag är beredd att hålla med. Dyrt, om man jämför när det var billigt. Och om man jämför med Sverige. Det är ju nackdelen (?) med valutor (i allafall i ett turistperspektiv). Eftersom de kan depreciera kan de även appreciera, och japanska yenen har definitivt apprecierat mot den svenska kronan sen sist jag var i Tokyo.

När jag kollade dagens växlingskurs på forex.se kostar 100 yen 8,15 kronor. Det var annat i våras, då den låg på runt 6 kr för 100 yen. Klart det märks i plånboken. Men det är ännu värre med dollarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar