tisdag 4 november 2008

Någonstans att bo


Annonser för lägenheter i Tokyo.

Nu när det förmodligen blir Japan för mig nästa år, så börjar jag fundera på var vi ska bo, jag och Fredrika. Det lär inte bli något dyrt eller fancy ställe som kostar skjortan. Vi är trots allt fortfarande studenter även om arbetsliv och fast inkomst är nära. Svenska vänner som har skaffat boende i Tokyo har många gånger gjort det via sin arbetsgivare eller med hjälp av vänner/flick- eller pojkvän som pratar japanska och kan koderna. Men det är svårt att som utlänning ensam ge sig in på den japanska bostadsmarknaden, även för de som är sambo med en japan eller japanska.

Några av de vänner jag lärde känna i Tokyo, ett par där han är svensk och hon japanska, vittnade om fördomar, trångsynthet och utanförskap när de letade lägenhet tillsammans i staden. En hyresvärd sa rent ut till henne att "ska hon dela lägenhet med en utlänning så fanns det tyvärr inget ledigt". Upprörande, fördomsfullt och rasistiskt. Men sådant finns överallt. Liknande diskriminering och rasism finns ju även i Sverige men det är först när man själv blir utsatt för det som man kanske förstår.

För egen del så är jag säker på att det kommer lösa sig, det gör det alltid.

1 kommentar:

  1. Använd ett kännt företag så fixar du boendet enkelt, till exempel Pitat House. De använde jag och de har inga fördomar mot utlänningar, jag hade inte ens med mig någon Japan när jag fixade bostaden, de var jätte hjälpsamma men det var jäkligt jobbigt med alla papper.

    Vanligtvis är det ägaren till lägenheten som bestämmer om han eller hon vill ha utlänningar boende där, de som förmedlar lägenheterna är aldrig rasistiska för de tjänar ju grymma pengar varje gång de lyckas hyra ut en lägenhet. Om du kommer in så visar de självklart bara lägenheter som de vet accepterar icke Japanska hyresgäster.

    SvaraRadera