onsdag 29 oktober 2008

Rymdsamarbete


För en tid sedan gick det att läsa på ambassadens hemsida om att avtal slutits om ett fördjupat samarbete mellan svenska Rymdstyrelsen och japanska JAXA. Början till detta avtal beslutades redan i våras då även Christer Fuglesang besökte Tokyo. Tydligen så har det varit mottagning på ambassaden med rymdgubbarna (lustig och passande benämning tycker jag!), för att fira detta. Så synd att jag missade det.
Förra gången var jag ju på plats. Jag lyckades ju till och med byta visitkort med högsta chefen för JAXA. Jag undrar vad han tänkte egentligen, här kommer en trainee av lägsta rang och hälsar på mig. Så gör man kanske inte i Japan. Men ambassaden är ju faktiskt svensk mark så då får man ta för sig på ett trevligt sätt. Och visitkortet lämnades med två händer och bockande, så ingen miss där i allafall.
Christer skriver en blänkare om samarbetet i sitt senaste nyhetsbrev som man kan läsa här.
Notera även att min bild är med, samma som ovan, från när vi besökte Miraikan (teknik- och vetenskapsmuséet på Odaiba). Christer träffade där sin gamla klasskompis Mohri-san och lite unga rymdintresserade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar