lördag 16 augusti 2008

Vart tog gatunamnet vägen?

Japanska gator har inga namn. Att hitta till en adress i Tokyo kan vara både tidsödande och utmanande, i vissa fall rent omöjligt. Lösningen heter GPS och finns i alla moderna japanska mobiltelefoner. Alla som bor i Japan har säkert sett reklamfilmen som gick hela våren, med tjejen som fick motorstopp mitt ute i ingenstans. Hon ringer då efter hjälp men vet inte var hon är. Då kommer GPS:en till hjälp och hon räddas ur knipan av en vänlig kille med bärgningsbil.

Står man utan GPS är det säkrast att ha med sig en karta. En jag kan rekommendera är Tokyo City Atlas, A bilingual guide, den köpte jag så snart min handledare sa åt mig att jag inte skulle överleva i Tokyo utan den. Men kartan är långt ifrån komplett, till exempel saknade jag ett uppslag över Shimokitazawa, det mysiga kvarteret sydväst om Shinjuku. Men som tur är finns det undantag, alltså städer i Japan som faktiskt har gatunamn, t.ex. Kyoto och Sapporo.

Med kartan under armen besöker jag Akihabara för första gången.


Karta eller inte, men det behövs - tro mig. Jag ska nu göra ett försök att förklara det krångliga adress-systemet i Tokyo. Här är adressen till Sveriges ambassad i Tokyo. Istället för gatunamn används en förfärligt massa siffror. Se själva:

Embassy of Sweden
1-10-3-100, Roppongi, Minato-ku, Tokyo

När man ska besöka ambassaden gör man det enklast genom att ta Namboku Line till Roppongi-1-chome, (uttalas Roppongi-ichome) för just så heter den närmaste tunnelbanestationen, precis det som står i adressen (den första 1:an).

Ja, men det är ju ganska logisk tycker någon. Allt är indelat i rutor efter byggnad, kvarter, distrikt, område och stad. Men så är inte riktigt fallet. Vad sägs om en liten twist för att göra det hela lite krångligare...? Numret på en byggnad i ett område sätts efter den ordning den från början kom till. Så det första huset i ett kvarter fick nummer 1, det andra nummer 2 och så vidare. Problemet idag är att hus har byggts emellan nummer 1 och nummer 2, därför kan nummer 1 ligga granne med nummer 137 istället. Nu är det inte alls logiskt längre.

Så alla behöver en karta, eller gps. Inte ens taxichaufförerna hittar.

2 kommentarer:

  1. Jag läste någonstans (DN?) att de gjort det så med mening för att det skulle bli svårare för en angripare att invadera staden.

    Tyskarna gjorde en liknande grej när Berlin invaderades; de tog bort alla gatskyltar. Det blir väl lite svårare att koordinera ett angrepp när trupperna inte vet var de befinner sig kan man anta.

    Mycket bra blogg för övrigt, har läst varenda inlägg... =)

    SvaraRadera
  2. Tack Magnus!

    Intressant, så kan det mycket väl vara. Det har jag inte hört förut.

    Men om Tokyo skulle bli invaderat idag antar jag att systemet skulle hjälpa föga, då gps:ar förmodligen används.

    Men skulle systemet göras om till gatunamn istället skulle det vara en fruktansvärt kostsam process som också skulle ta mycket lång tid.

    SvaraRadera