lördag 23 augusti 2008

Du vackra paraply

Två japanskor sitter i skydd mot solen på Odaiba.


Här hemma känns det som om hösten snart kommer och regnet har redan börjat falla ner från himlen titt som tätt. I Tokyo köpte jag mitt finaste finaste paraply som jag släpade med mig hem på planet. Och så många komplimanger jag har fått för det...det är bara ett paraply. Men jag letade faktiskt efter snygga paraplyer att ta med mig hem, och det finns det massor av. Överutbudets Japan.

Och även om solen lyser på förmiddagen så har alla ett paraply redo någonstans om det skulle börja regna på eftermiddagen. Och det verkar som om japanerna föredrar de långa paraplyerna, sådana man kan hänga på armen eftersom handtaget är lite böjt. Mest poppis av alla är så klart de genomskinliga Lost in translation-paraplyet. De kan man köpa på varje conbini (convenience store) för 500 yen (ca 30 kr).

Men de allra finaste paraplyen var endast UV-paraplyer, det vill säga sådana japanerna använder för att skydda sig mot solen. Det skulle inte komma på fråga att gå runt med ett sådant på stan i Sverige. Här vill vi ju gärna ha sol, och bli brunbrända. I Japan är det tvärtom. Där vill folk hålla sig vita i skinnet. Så UV-paraply säljs i massor. Och fina är de. Dekorerade med spets och fina mönster intar de varje japanskas stilmedvetna hand.

1 kommentar:

  1. Men hur kommer det sig att det inte finns en bild på ditt paraply då? Man blir ju så klart nyfiken om det nu är så fint!

    SvaraRadera