onsdag 3 september 2008

Hans Rhodiner snackar svenska företag i Japan


Hans Rhodiner är chef för Invest in Sweden Agency (ISA) i Tokyo och har långvarig erfarenhet av Japan och den japanska marknaden. Under våren hade mitt kontor fredagsfika tillsammans med ISA, ett litet försök att ge ett tillskott till de traditioner som finns i denna svenska miljö - på ambassaden. Fredagsfikorna verkade väldigt uppskattade och vi som arbetade på kontoret fick möjlighet att prata om allt möjligt med varandra.

Hans var igår med i en artikel om Japan på idg.se, Läs här!
Han pratar om hur man som utländskt företag erövrar den japanska marknaden. Det gör man förmodligen inte menar han, det är bättre att nischa sig, satsa på detaljer, kvalitet och god service till sina kunder. Citerat ur artikeln: "Glöm tanken på att besegra hela Japan. Givet storleken på Tokyos ekonomi kommer de flesta svenska företag att ha häcken full efter att bara ha tagit över ett kvarter."

Varje gång jag läser om Japan i svensk media kommer jag på mig själv med att nicka instämmande framför datorn. I vissa fall känner jag igen mig, i andra fall har jag läst eller hört det förut. I alla fall blir jag påmind om det fascinerande landet i öst. Det är dags att åka tillbaka snart hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar